













- Alle micromotor producten direct op voorraad !
- Wij versturen 3 x per week
- Veel betalingsmogelijkheden, ook achteraf betalen!
Productomschrijving
Tweelingset: 2 sets in één doos 3 decalversies inbegrepen: - 2501: Duitsland: Nr. 126, 53+08, Flugzeugführerschule (FFS-S), Luftwaffe, 1968 - 2501: Frankrijk: No. 105, 62-SI, GT 3/62 "Sahara", Armée de l'Air, BA 140 BLIDA, Algerije, 1961 - 2502: UAT - Aeromaritime, F-BGZF, Nord 2502, straalaandrijving YouTube-video - Eerste blik: https://www.youtube.com/watch?v=xwyJDrG-D1A Eerste blik in Kitreviewsonline: https://www.kitreviewsonline.de/nord-2501-2502-noratlas-dual-kombo-in-172-von-heller/ Beide versies kunnen worden gebouwd met deze Twin Set. Nord 2501 met propelleraandrijving en Nord 2502 met propelleraandrijving en extra Jet aandrijving aan de vleugeltips. De Noratlas, die jarenlang de spil van het Franse militaire transport was, werd in 1947 gelanceerd als antwoord op een verzoek van de Franse luchtmacht om de C-47 "Dakota" en Ju-52 te vervangen. Het ontwerp was volledig gericht op het gemak van het laden in het ruim. In 1950 keurden de officiële diensten het project goed dat toen Nord 2500 heette. Het ontwerp met dubbele balken en een laadruim dat werd geopend door twee verwijderbare schalen, maakte het mogelijk om grote ladingen te vervoeren, in tegenstelling tot zijn voorgangers die waren uitgerust met een zijdeur. Het eerste prototype van de Nord 2500, aangedreven door twee SNECMA 14R's van 1600 pk, vloog de lucht in op 10 september 1949. Omdat deze motor onvoldoende werd geacht, werd de voorkeur gegeven aan de 2000 PK SNECMA/Bristol Hercules motor, waaruit de Nord 2501 "Noratlas" ontstond, waarvan kort daarna 4 prototypen vlogen. De serieproductie van de Noratlas begon in 1952 in Frankrijk, daarna in Duitsland nadat dit land de fabricagelicentie had verkregen om de Luftwaffe uit te rusten. In totaal werden 426 exemplaren van alle versies geassembleerd in Frankrijk (239) en Duitsland (187). De luchtmacht gebruikte de Noratlas vanaf 1953. De eerste vliegtuigen werden het jaar daarop gedoopt in Indochina. De laatste "grey", de liefkozende bijnaam die de bemanningen aan het vliegtuig gaven, werden in oktober 1989 na 35 jaar goede en trouwe dienst uit dienst genomen en de C-160 "Transall" werd voorgoed vervangen. De carrière van de Luftwaffe Noratlas was korter en eindigde in 1971, nadat de C-160 "Transall" de drie transportsquadrons volledig had uitgerust. In zijn Nord 2502 versie was de Noratlas uitgerust met twee Marboré motoren aan de vleugeltips, waardoor hij extra vermogen had voor het opstijgen in warme landen.

crazy-toys.nl
De specialist in modelbouw